De Blauwe Schuit Kunst in Onderwijs
  • Primair Onderwijs
    • Blauwe Schuit voor PO
    • Cultuleren
    • Verhalen & reacties
    • Handige tips & links
    • Interessante publicaties
  • Voortgezet Onderwijs
    • Blauwe Schuit voor VO
    • Cultuurcoach voortgezet onderwijs Hoorn
    • Rondje Cultuur Oostelijk Westfriesland
    • Handige tips & links
    • Interessante publicaties
  • Cultuuraanbieders
    • Blauwe Schuit voor cultuuraanbieders

CULTUURspoor

  • CULTUURspoor
  • Waarom?
  • Kerndoelen
  • Begrippenlijst
  • Visie maken
  • Cultuurprogramma
  • Planning
  • Evaluatie
  • Budget
  • Communicatie
1 Betrokkenen
2 Visie op onderwijs
3 Visie op cultuuronderwijs
4 Van visie naar praktijk
5 Cultuurprogramma
  • Betrokkenen

    Vul de namen en gegevens in van minimaal 2 betrokkenen
  • Naam2

  • Naam3

  • Naam4

  • Naam5

  • Naam6

  • Naam7

  • Doelgroepen

  • Een visie kun je omschrijven als een idee met de kracht om werkelijkheid te worden.

    Een visie:

    • zorgt voor betrokkenheid en draagvlak;
    • stelt je in staat om keuzes te maken;
    • maakt het mogelijk om anderen aan te spreken op specifieke competenties en vaardigheden;
    • maakt reflectie mogelijk op het gezamenlijke proces;
    • maakt ontwikkeling zichtbaar;
    • zorgt voor structuur in je ontwikkeling;
    • geeft ook continuïteit, waardoor cultuuronderwijs minder afhankelijk wordt van personen en dus minder kwetsbaar.
    • Zie ook “10 stappen van visievorming”.

    (Bron: LKCA kennisdossier cultuurbeleid )
  • Formuleer de algemene onderwijsvisie van de school op hoofdpunten:
  • Hoofdpunten: Algemene onderwijsvisie

  • Bepaal met elkaar de visie op cultuuronderwijs, bijvoorbeeld met behulp van de “10 stappen visievorming” zoals vermeld op de website van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA).

    Sluit bij de visievorming aan op de onderwijsvisie van de school. Kijk naar de hoofdpunten van de onderwijsvisie en bedenk of je op basis daarvan een vertaling kunt maken naar cultuuronderwijs. Houd hierbij rekening met de Kerndoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling. Voor een definitie van cultuur en cultuuronderwijs kun je kijken bij de begrippenlijst.

    Kijk hier voor een voorbeeld van een visie op cultuuronderwijs.
  • Hoe maak je een visie op cultuuronderwijs?

    Bepaal met elkaar de visie op cultuuronderwijs, bijvoorbeeld met behulp van de “10 stappen visievorming” zoals vermeld op de website van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA).
    Indien wenselijk kan ook een adviseur van de Blauwe Schuit ondersteuning bieden. Neem hiervoor contact op via dit contactformulier.

    Sluit bij de visievorming aan op de onderwijsvisie van de school. Kijk naar de hoofdpunten van de onderwijsvisie en bedenk of je op basis daarvan een vertaling kunt maken naar cultuuronderwijs. Houd hierbij rekening met de Kerndoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling. Voor een definitie van cultuur en cultuuronderwijs kun je kijken bij de begrippenlijst.

    Lees meer...
  • Visie op cultuuronderwijs

    Formuleer de visie op cultuuronderwijs in hoofdpunten:
  • Hoofdpunten: visie op cultuuronderwijs

  • Actieve kunstbeoefening
    Als leerlingen kunstzinnige activiteiten (schilderen, dansen, musiceren, beelden maken, schrijven) uitvoeren is er sprake van maken; de leerlingen doen aan actieve kunstbeoefening.

    Receptieve kunstbeoefening
    Wanneer leerlingen kunstzinnige uitvoeringen (dans, theater, tentoonstelling, muziek) waarnemen en daarop reflecteren is er sprake van meemaken; de leerlingen doen aan receptieve kunstbeoefening.
  • Actieve en/of receptieve kunstbeoefening

    In dit volgende deel leg je als school de accenten; je bepaalt de gewenste situatie. Voor de uitleg van de gebruikte terminologie verwijzen we naar de begrippenlijst en het blok hiernaast. Geef antwoord op de vragen die hierna volgen.

  • Cultuurbeleid: de accenten

  •  

     

  • Samenhang

  • Samenhang in het cultuurprogramma
    Bij de samenstelling van het culturele aanbod aan de leerlingen kan de school bepalen of het accent ligt op de onderlinge samenhang; met andere woorden of het aanbod aansluit op het eigen programma, op het jaarprogramma, op thema’s, op bestaande leerlijnen, op de beginsituatie van de leerlingen of anderszins.

    Speerpunten (specifieke disciplines) in het cultuurprogramma
    Een school kan er voor kiezen om specifieke disciplines centraal te stellen voor een bepaalde periode. Zo zou er een theaterjaar of een dansjaar centraal kunnen staan. De focus ligt dan op speerpunten.
  • Samenhang en speerpunten (specifieke disciplines) in het cultuurprogramma

    Lees die informatie in het blok hiernaast en maak daarna een keuze

  •  

     

  • Cultuuraanbieders

  • Kiezen voor aanbod van cultuuraanbieders
    De school kan kiezen voor aanbod van cultuuraanbieders. Dat aanbod kan tegen betaling worden afgenomen. Het is aan de school om te bepalen of het aanbod aansluit op het curriculum of in het jaarprogramma past.

    De vraag stellen aan cultuuraanbieders
    De school kan aan cultuuraanbieders een vraag stellen om aanbod te ontwikkelen. Zo kunnen bibliotheken een specifiek pakket samenstellen op basis van een vraag van een school of kunnen muziekscholen een aanbod samenstellen met betrekking tot een door de school aangedragen onderwerp.

    Samen ontwikkelen met cultuuraanbieders
    Een school kan kiezen voor samenwerking met een aanbieder om tot een gezamenlijk aanbod te komen, waarbij elkaars inbreng en expertise worden ingezet. Zo zou een school met veel NT2 leerlingen een museum kunnen benaderen met de vraag of tentoongesteld werk ook kan worden waargenomen door middel van voelen, ruiken, tekenen, in ieder geval anders dan via verbale informatie.
  • Kiezen voor aanbod van, vraag stellen aan of samen ontwikkelen met cultuuraanbieders

    Lees de informatie in het blok hiernaast en maak daarna een keuze

  •  

     

     

     

  • Conclusies

  • Op naar cultuurbeleid!

    Je hebt nu alle beleidsmatige ingrediënten om een volgende stap te maken richting een cultuurbeleidsplan.


    Klik onder aan de pagina op verzenden (om je cultuurspoor als overzicht in je mail te ontvangen)

Over ons

De Blauwe Schuit Kunst in Onderwijs is onderdeel van
De Blauwe Schuit, centrum voor kunsteducatie in Westfriesland.

Over Stichting De Blauwe Schuit 

Contact

De Blauwe Schuit Kunst in Onderwijs
Vredehofstraat 7a
1624 XG Hoorn

Telefoon: 0229 – 213962
Email: info@blauweschuit.nl

Wij zijn behalve tijdens de schoolvakanties (regio NH) elke werkdag bereikbaar via info@blauweschuit.nl.

Locatie

 

                   

                   

De Blauwe Schuit Kunst in Onderwijs © 2021. All Rights Reserved.

Developed by Newfish